W ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Każdy inny – wszyscy równi” zostało podjętych wiele działań w Zespole Szkolno –Przedszkolnym w Boniowicach. Niestety z powodu szybko upływającego czasu i wielu innych zajęć nie wszystkie były dokumentowane i raportowane na bieżąco. Dlatego na koniec projektu pragnę podsumować wszystkie podjęte działania.
Projekt realizowany był głownie w ramach zajęć świetlicowych, w ramach zajęć rewalidacji indywidualnych i pracy pedagoga specjalnego. Wiele „przepracowanych” tematów z uczniami zgłoszonymi do projektu, realizowane były również często w innych klasach w ramach tzw. „zastępstw” lub w ramach zajęć pedagoga specjalnego już poza realizacją projektu.
W ramach projektu zostały zrealizowane takie tematy jak:
- Międzynarodowy Dzień Niesłyszących, Dzień osób z Afazją Rozwojową, Dzień Świadomości Dysleksji, Międzynarodowy Dzień Niewidomych, Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, Światowy Dzień Breaille’a, Dzień Chorych na Padaczkę, Światowy Dzień Zepołu Downa, Światowy Dzień Świadomości Autyzm, Dzień Walki z dyskryminacją osób Niepełnosprawnych.
Uczniowie podchodzili do zajęć z zaciekawieniem i zaangażowaniem. Zdarzały się tematy im bliskie, znane z najbliższego otoczenia, ale i takie o których nie mieli najmniejszego pojęcia, że istnieją. Najbardziej zaangażowani byli w zajęcia o osobach niewidomych i osobach chorych na padaczkę. Zaciekawiły ich również zajęcia o osobach sławnych, z różnymi niepełnosprawnościami.
Cała szkoła natomiast zaangażowała się w przygotowanie Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa, organizując Dzień Kolorowej Skarpetki oraz Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w ramach którego zrealizowano Niebieskie Igrzyska 2023 organizowane przez Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka. W tym dniu wielu nauczycieli jak i uczniów przyszło ubranych na niebiesko, a na korytarzach zawisły niebieskie motyle i serca w ramach solidarności z osobami z autyzmem. W takich dniach w całej szkole nauczyciele rozmawiają z uczniami na temat obchodzonych dni przybliżając im problemy, z jakimi borykają się ludzie z Zespołem Downa, czy tez z Autyzmem, uwrażliwiając ich na otaczający świat i ludzi ,których spotykają lub mogą spotkać na swojej drodze.
Wielu uczniów próbowało wyobrazić sobie co mogą czuć osoby z różnymi niepełnosprawnościami, a to prowadziło do zainteresowania jak można takim osobom pomóc na co dzień, czego nie robić, a jakie zachowanie jest wręcz pożądane wśród osób niepełnosprawnych.
Dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w projekcie.